Przejdź Test, który pozwoli Ci wybrać franczyzę idealną dla Ciebie

Fundusz Marketingowy – niedocenione narzędzie sieci franczyzowej

Kupno długopisów i kalendarzy? Nic z tych rzeczy! Nowoczesne formy marketingu pozwalają nie tylko na natychmiastowe ściągnięcie do sieci nowych Klientów, ale i mierzalne zwiększenie obrotów zarówno Partnerów, jak i całej sieci.

Publikacja Plus

O jednej z największych obecnie kampanii marketingowych możemy mówić w przypadku akcji POCZĘSTUJ SIĘ PORANNĄ KAWĄ! organizowaną przez McDonald’s.

Co kilka miesięcy, przez przez 2 tygodnie w lokalach sieci za darmo serwowana jest świeżo mielona, aromatyczna kawa w 3 wariantach smakowych do wyboru – delikatna kawa z mlekiem, pobudzająca czarna i subtelne cappuccino. Wszystkie podawane są w kubkach na wynos, dzięki czemu można się nimi rozkoszować zarówno w restauracji, jak i zabrać ze sobą w drodze do pracy, na uczelnię, czy po prostu wypić w towarzystwie przyjaciół. Darmowa kawa oferowana jest wszystkim gościom, którzy odwiedzą restaurację w godzinach trwania promocji, bez konieczności dokonywania jakiegokolwiek zakupu.

Jak to się ma do funduszu marketingowego? Otóż cała akcja POCZĘSTUJ SIĘ PORANNĄ KAWĄ organizowana jest częściowo z funduszu marketingowego sieci. Zamiast wydawać pieniądze na ulotki czy plakaty, sieć skorzystała z efektu skali i wprowadziła jednolitą promocję, która ściągnęła tysiące osób do lokali w godzinach porannych, kiedy ruch jest z reguły umiarkowany.

Część z nich nie tylko odebrała darmową kawę, ale również dowiedziała się o ofercie śniadaniowej lub dokonała zakupu. Ponadto akcję udało się nagłośnić – w samym marcu 2016, podczas trwania promocji, ukazało się kilkadziesiąt publikacji w mediach tradycyjnych oraz setki tysięcy wzmianek w mediach społecznościowych.

W samym marcu 2016, podczas trwania promocji POCZĘSTUJ SIĘ PORANNĄ KAWĄ, ukazało się kilkadziesiąt publikacji w mediach tradycyjnych oraz setki tysięcy wzmianek w mediach społecznościowych

„Taka forma reklamy jest niesamowita, ludzie oceniają ją bardzo pozytywnie” – mówi Anna Adamczewska, analityk biznesowy Katalogu Franczyz. „Czasy kojarzenia marketingu z rozdawaniem długopisów już minęły. Teraz działania marketingu są dużo bardziej skupione na dostarczeniu Klientowi prawdziwej wartości. Wartość to jednak warunek konieczny, ale niewystarczający. Konieczne jest również nawiązanie do wartości marki i mierzalność działań” – dodaje Adamczewska

Czy dostarczenie wartości Klientowi musi oznaczać rozdawnictwo? Nie tylko nie musi, ale czasem wręcz nie powinno. Na pewno rozdawanie dość przypadkowych dóbr — niezwiązanych z marką — takich jak kalendarze czy zakładki do książek nie zda się już na wiele. To nie lata ’90, w których panował głód na wszystkie nowości. Dziś konsumenci — szczególnie w dużych miastach — świadomie rezygnują z posiadania przedmiotów i stawiają na minimalistyczne przeżywanie chwil z ulubionymi markami zamiast gromadzenia sterty niepotrzebnych gadżetów.

Dziś konsumenci — szczególnie w dużych miastach — świadomie rezygnują z posiadania przedmiotów i stawiają na minimalistyczne przeżywanie chwil z ulubionymi markami zamiast gromadzenia sterty niepotrzebnych gadżetów.

Wykorzystanie budżetu marketingowego na przeżycia zamiast przedmiotów ma jeszcze jedną zaletę – niesie ze sobą możliwość pozostawienia pozytywnych opinii w mediach tradycyjnych i społecznościowych.

Hasła „szybko, tanio i wygodnie” przestały już przyciągać klientów. W dobie mediów społecznościowych skuteczne okazują się kampanie zaskakujące i na długo wpadające w pamięć. Jak już wspomniała Anna Adamczewska – długopisy i smycze odeszły do lamusa. Marketing w wydaniu nowoczesnym powinien wywoływać emocje. Reklama im intensywniejsze budzi uczucia, tym większym echem odbija się w mediach i większy ślad pozostawia w umysłach potencjalnych klientów.

Steve Hill

Steve Hill, McDonald’s

Od wprowadzenia organicznego mleka i wody, owoców i marchewek, aż do dystrybucji 43 milionów książek, Happy Meal się zmieniał i będzie zmieniał – tę historię chcemy opowiedzieć rodzicom.

Nie można również zapominać o tym, że kampanie marketingowe na taką skalę są niezwykle kosztowne, a ich sukces jest wynikiem przemyślanych i profesjonalnych działań. Dlatego fundusz marketingowy jest doskonałym narzędziem dla franczyzodawców, jak i franczyzobiorców. W ten sposób łatwiej jest sfinansować akcje na większą skalę oraz te niestandardowe, bardziej wymagające. McDonald’s jest zawsze wskazywany jako wzorzec ambient marketingu. Przy okazji promocji darmowej kawy, McDonald’s wykorzystał citylighty. Zamiast plakatów reklamowych znalazły się w nich ziarna kawy, których ubywało z dnia na dzień, przypominając o kończącej się akcji. Na ulicach stanęły również ogromne kubki kawy, wielkością odpowiadające latarniom, aby wszyscy dowiedzieli się, że mogą otrzymać darmowy napój. Taki rodzaj promocji przyciąga wzrok każdego ze względu na rozmach i niestandardowość przekazu.

Akcja POCZĘSTUJ SIĘ PORANNĄ KAWĄ ugruntowała pozycję McDonald’s, podtrzymuje dobre relacje z klientami i zwiększa prestiż marki. Akcje tego typu stanowią wizytówkę firmy. Liczy się oryginalny pomysł i skuteczność. Źle poprowadzona kampania może zaszkodzić marce i doprowadzić do uszczerbku na wizerunku. Należy pamiętać, że w świadomości klienta musi wytworzyć się pozytywne skojarzenie z marką, a to można osiągnąć tylko poprzez wysoką jakość i trafną kreatywność.

Niektórzy franczyzobiorcy obawiają się dodatkowych kosztów związanych z przystąpieniem do sieci franczyzowej. Wysokość opłaty na fundusz marketingowy jest zależna od sieci, najczęściej stanowi ok. 2% od obrotu i nie zawsze jest obowiązkowa. Jednak jak pokazuje przykład sieci McDonald’s to właśnie fundusz marketingowy daje szansę na dotarcie do klientów na całym świecie.