Przejdź Test, który pozwoli Ci wybrać franczyzę idealną dla Ciebie

Wystartuj z własnym biznesem i spełnij swoje marzenia

Własny biznes kojarzy się przede wszystkim z wolnością i dużymi pieniędzmi. Szybko na myśl przychodzą jednak ryzyko, konieczność znajomości rynku i trafienia z dobrym pomysłem. A co, gdyby jednym prostym sposobem wyeliminować te wady?

Publikacja Plus

Kto z nas nigdy nie zastanawiał się nad własnym biznesem? Możliwość uniezależnienia się od szefa, wysokie zarobki i wolne zawsze wtedy, kiedy tego potrzebujemy, to niezaprzeczalne zalety posiadania własnej firmy. Szybko pojawiają się jednak wątpliwości: a co, jeśli popełnię głupi błąd, przez który wszystko pójdzie nie tak? Co, jeśli mój produkt się nie przyjmie? Skąd mam wiedzieć, jaka przyszłość czeka moja branżę?

Nie ryzykuj, wybierz sprawdzony biznes

— Przed otworzeniem swojej firmy miałem wiele wątpliwości. Okazało się jednak, że wszystkie problemy rozwiązuje skorzystanie z franczyzy, czyli dołączenie do gotowego biznesu, przetestowanego wcześniej przez wiele punktów w całej Polsce – mówi Łukasz Ejsmont, prowadzący punkt przesyłek kurierskich Pakersi.pl w Bolesławcu.

Dołączenie do sieci franczyzowej oznacza, że ktoś za nas popełnił już błędy, często bardzo kosztowne.

Sieć franczyzowa zapewnia mi sprawdzone usługi w bardzo korzystnych cenach, zwykle o kilkadziesiąt procent niższych niż w konkurencyjnych firmach. Co ciekawe, gdybym otworzył taki sam punkt na własną rękę, nigdy nie wynegocjowałbym takich cen jak cała sieć franczyzowa – dodaje Ejsmont.

W przypadku małych, lokalnych firm, powtarzalność biznesu jest gwarantem sukcesu. Na powtarzalności i pewności sukcesu opierają się właśnie tzw. sieci franczyzowe. Jest to porozumienie kilkudziesięciu-kilkuset przedsiębiorców, którzy pod jedną marką świadczą podobne usługi. Najbardziej znanym przykładem franczyzy jest McDonald’s, w którym każdy lokal ma tę samą ofertę, ale prowadzi go inny przedsiębiorca.

Gdybym otworzył taki sam punkt na własną rękę, nigdy nie wynegocjowałbym takich cen jak cała sieć franczyzowa

Skoro kilkadziesiąt czy kilkaset osób już przetestowało dany biznes, to każda kolejna osoba dołączająca do sieci franczyzowej ma łatwiejsze zadanie, a potencjalne problemy na które może natrafić, są już rozwiązane przez poprzednich franczyzobiorców.

anna-adamczewska

Anna Adamczewska, Katalog Franczyz

O biznesie można czytać latami, jednak to praktyczna wiedza charakterystyczna dla danej branży w dużej mierze decyduje o sukcesie. Doświadczenie sieci franczyzowych jest nie do przecenienia szczególnie przy pierwszym biznesie.

Poradniki związane z prowadzeniem firmy lub stała obecność opiekuna franczyzy to ważne zalety, z których nie mogą skorzystać przedsiębiorcy próbujący zacząć na własną rękę. Kto miałby rozwiązywać problemy za nich? Konkurencja? Konsultanci liczący sobie po kilkaset złotych za godzinę?

Pańskie oko konia tuczy

Skoro biznes jest tak dobry, to dlaczego ktoś chce dzielić się pomysłem z innymi? Przede wszystkim liczy się efekt skali – duże firmy mogą wynegocjować u dostawców lepsze oferty, podzielić koszty stałe na wiele punktów i optymalizować ofertę przedstawianą klientom.

W przypadku lokalnych biznesów takich jak restauracje, firmy usługowe czy sklepy, bardzo ważna jest również obecność szefa na miejscu. Powiedzenie „pańskie oko konia tuczy” oznacza, że gospodarz będący na miejscu wszystkiego przypilnuje najlepiej, naprawdę się sprawdza – w końcu w odróżnieniu od etatowego menadżera, właściciel punktu pracuje na własny zysk.

duże firmy mogą wynegocjować u dostawców lepsze oferty, podzielić koszty stałe na wiele punktów i optymalizować ofertę przedstawianą klientom

Kolejną wartością dla całej sieci jest wspólna budowa marki. Kilkudziesięciu lub kilkuset przedsiębiorców prowadzących punkty w wielu miastach Polski dociera łącznie do znacznej liczby klientów, stale zwiększając świadomość istnienia firmy. Na pewnym etapie klienci wiedzą już jakiej oferty mogą spodziewać się po danej marce i sami czekają, aż jej punkt pojawi się w ich mieście.

Jaką franczyzę wybrać?

Najważniejsze to wybór perspektywicznej branży, która ma potencjał wzrostowy. Od kilku lat najszybciej rozwijającymi się branżami są transport, IT i outsourcing usług i należy skupić się na tych branżach, przy czym w IT raczej nie znajdziemy ofert franczyzowych.

Drugą ważną cechą franczyzy jest możliwość budowania bazy stałych klientów, a nie tylko przyciągania ich jednokrotnie. Dzięki temu z miesiąca na miesiąc powiększamy obroty firmy. W przypadku biznesów nastawiających się na jednokrotną lub przypadkową obsługę klienta (firmy z branży odzieżowej i gastronomicznej), tej pewności wzrostu liczby klientów brakuje, a ryzyko nagłego spadku obrotów jest stosunkowo duże. Najlepiej sprawdzą się tu biznesy kierujące swoje usługi do firm, przynajmniej w pewnej części. Firmy zwykle są bardziej lojalnymi klientami niż osoby indywidualne i rzadko zmieniają dostawców.

Nie dajmy się zwieść ogólnikami takimi jak „posiadamy najlepszą ofertę na rynku”, ale poprośmy o rzeczywiste przykłady.

Niezwykle istotna jest również konkurencyjna oferta, z czego wiele osób chcących dołączyć do franczyzy nie zdaje sobie sprawy. Podczas spotkania z przedstawicielem sieci franczyzowej, poprośmy o porównanie konkretnych ofert z konkurencją. Nie dajmy się zwieść ogólnikami takimi jak „posiadamy najlepszą ofertę na rynku”, ale poprośmy o rzeczywiste przykłady.

Jeśli już wybierzemy perspektywiczną branżę z dobrą ofertą skierowana chociaż w części do firm, zostają dwie kwestie: koszt i lokalizacja. Niektóre sieci franczyzowe skupiają się wyłącznie na największych miastach, a lokalizacja jest konkretnie określona – np. kilkusetmetrowy lokal w centrum handlowym lub miasto mające co najmniej 500.000 mieszkańców. Lepiej skupić się na takich, które podziałają również w małych miastach. Warto również dowiedzieć się, czy dostaniemy wyłączność na dany obszar i jakiej jest wielkości – nikt nie chciałby, żeby po drugiej stronie ulicy powstał drugi punkt z tej samej sieci, jak zdarza się np. w przypadku niektórych kawiarni.

Ile pieniędzy potrzeba na własny biznes franczyzowy?

Ile pieniędzy musimy przeznaczyć na własny biznes? Najtańsze, proste franczyzy można otworzyć dysponując zaledwie kilkoma tysiącami złotych. W takim przypadku musimy co prawda nastawiać się na wysokie opłaty miesięczne (np. opłaty marketingowe, wypożyczenie sprzętu od sieci franczyzowej).

Kamil-Kik

Kamil Kik, Pakersi

Stale negocjując u kontrahentów coraz niższe ceny, zwiększamy konkurencyjność naszych punktów na lokalnych rynkach. Indywidualne punkty, działający poza siecią, nie mają dostępu do takich usług lub oferują je wielokrotnie drożej.

Wiele ciekawych franczyz znajdziemy, jeśli możemy zainwestować kwotę w przedziale 20 – 50 tysięcy złotych. Przy inwestycji tego rzędu znaczna część zysku zostaje już dla nas.

Początkowa inwestycja rzędu 20-50 tysięcy złotych może zostać przeznaczona na umeblowanie lokalu, opłaty początkowe, zakup oprogramowania i wyposażenie.

Jeśli dysponujemy większym kapitałem, od kilkuset tysięcy do kilku milionów złotych, możemy rozmawiać już z największymi sieciami – znanymi restauracjami czy firmami odzieżowymi. Przy tych kwotach musimy jednak liczyć się z zamrożeniem dużych pieniędzy w towarze i stosunkowo dużym ryzykiem.

— Stosunkowo mała inwestycja w punkt usługowy obsługujący lokalne firmy i osoby indywidualne oraz perspektywa samoczynnego rozwoju branży, to argumenty, które przekonały już kilkudziesięciu franczyzobiorców do dołączenia do naszej sieci – mówi Kamil Kik, właściciel sieci punktów przesyłek kurierskich Pakersi.pl. Stale negocjując u kontrahentów coraz niższe ceny i nowe usługi, jak na przykład wysyłkę paczek zagranicznych czy przesyłek na paletach przemysłowych, zwiększamy konkurencyjność naszych punktów na lokalnych rynkach. Indywidualne punkty, działający poza siecią, nie mają dostępu do takich usług lub oferują je wielokrotnie drożej – dodaje.

Źrodło: Pakersi.pl